Kopasz Hegy Börzsöny - Sothy Túranaplója: 2012.03.16. - Börzsöny Iii. - Márianosztra - Kopasz-Hegy

August 6, 2022

Csúcsán a virágzat nagy részét adó sárga porzók nyílnak, alapjuknál pedig a zöld termős virágok, gyakran a porzóknál később. A megporzás után a termős virágok gömbbé növekednek; egy-egy ilyen gömbben két-három termés nő. Fényes, barna makktermése a gesztenye. Ennek kupacsa zöld, sűrűn tövises, szúrós. Virágpora kis méretű, legnagyobb átmérője 10–12 µm. Trikolporát, hosszú hasítékokkal és kis pórusokkal. Az exine barázdált, puha. Pollene kevéssé allergén. A meszes talajt rosszul tűri. Melegkedvelő: a téli fagyokat elviseli ugyan, de termése a Kárpátoktól északra csak kivételesen jó években érik be. Június-júliusban virágzik. Virágait részben a szél porozza be, részben a rovarok. Az érett gesztenyék októberben hullanak a földre a felpattanó kupacslevelek közül. Felhasználása Virágai jó mézelők, a gesztenyeméz különlegességnek számít. Termése, a gesztenye nagyon sokféleképpen használható: a maghéját bevágva pirítják nyílt tűzön, héjától megtisztítva kandírozzák, főzés után meghámozva készítenek belőle pürét, amivel süteményeket, mártásokat ízesítenek vagy tejszínhabbal tálalják.

1. Növények/Sz/Szelídgesztenye – Wikikönyvek
  2. Aranybánya
  3. Arany
  4. Kopasz-hegy • Kilátóhely » TERMÉSZETJÁRÓ - FÖLDÖN, VÍZEN, KÉT KERÉKEN
  5. Kisvasút

Növények/Sz/Szelídgesztenye – Wikikönyvek

kopasz hegy börzsöny foci kopasz hegy börzsöny szállás

Aranybánya

A jelzésen egyenesen a tövébe jutunk el, ahonnan lesz egy rövid meredek felmászás oldalról. Jelzett ösvény visz fel oda, így bárki számára teljesíthető. A csúcs közelében érkezünk meg a tetőpontra, ahonnan még egy kis sziklás ösvényen érjük el a keresztet a csúcsán. Mivel odafent teljesen kopasz, így minden irányba káprázatos a kilátás. Rálátunk a Dunakanyarra, a Pilis-Visegrádi-hegységre és észak felé a Magas-Börzsöny vonulataira is. A Kopasz-hegy csúcsa Túrázz a Látó-hegyek gerincén és a Nagy-Koppányon-1 Forrás: Nyáry Tamás Sas vagy keselyű? Esetleg saskeselyű? Só-hegy, Sas-hegy és a Nagyirtás Ahogy jöttünk, úgy is megyünk, vagyis innen az egyetlen felvezető ösvényen kell visszafelé is lemásznunk. Ha elértük a zöld jelzést, ezen haladunk tovább a gerinc második csúcsa felé, amely a Só-hegy nevet viseli. Egy rövid erdei séta után a Lengyel-rétek nevű nyeregnél kezdünk ismét emelkedni, és némi bokros cserjés kanyargás után ismét kopasz hegyoldalon haladunk. Ahogy közeledünk a tető felé, egyre jobban tárulnak ki a távlatok.

A Wikikönyvekből, a szabad elektronikus könyvtárból. Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez A lap mérete: 5416 bájt Növények Szelídgesztenye A szelídgesztenye termése ( Castanea sativa, Syn: -) ( Drog(ok): Castaneae folium, ) Más neve(i): szelídgesztenyefa, édes gesztenyének, európai vagy jóféle gesztenyének A szelídgesztenye a bükkfafélék családjába tartozó, gyors növekedésű fafajta. Délkelet-Európa hegyvidékeinek párás völgyeiből származik, és már a történelmi időkben terjedt el szerte a kontinensen. Ehető terméséért a rómaiak sokfelé telepítették. Fontos táplálékuk volt; a magjából lisztet őröltek. Valószínű, hogy a Brit-szigetekre és a Kárpát-medencébe is ők telepítették be – ekképpen valószínűleg római ültetvények maradványai a Börzsöny déli lejtőin zöldellő szelídgesztenye-ligetek. A termesztésből sokfelé kivadult. Főleg a Dunántúlon vadon is előfordul mészkerülő, üde lomberdőkben. Jelentősebb szelídgesztenyések (leginkább fenyővel elegyest) Magyarországon az Alpokalján vannak: a Soproni-hegységben a 19. század végén, Muck Endre kezdeményezésére telepítették; a Kőszegi-hegységben őshonos, de domináns fajjá az erdőgazdálkodás tette.

Arany

• A Börzsöny legszebb kilátóhegyei
  • Ungi Erika Utazás | Isola Apartmanház - Görögország - Görög-szigetek - Zakynthos - Tsilivi
  • Vampire knight magyarul
  • Dr lájer márta
  • Henry kissinger világrend
  • Mátrix - Forradalmak – Filmsarok
  • A Dél-Börzsöny legszebb csúcsain • Gyalogtúra » TERMÉSZETJÁRÓ - FÖLDÖN, ...

A volt kisvasút nyomvonala Elértem a Z+ jelzést, itt jobbra fordultam a Bükkös-ároknál. Erre már egy nagyobb turistacsoporttal is találkoztam, akik gondolom Nagyírtáspuszta felé mentek. Az itt lévő patakon is elég vastag jég volt még. Látszik hogy ezekben az árkokban nagyon megül a hideg levegő. Közepes kapaszkodóval értem el a Z jelzést. Az ott lévő kis tisztáson leültem egy kidőlt száraz fára és megettem egy szendvicset, ill. rendbe szedtem a ruházatomat a meleg miatt. Így kényelmesebben folytattam az utamat a szekérúton A Z jelzésen. Egy jobbos kanyar után lejteni kezdett a kényelmes út, és egy tisztás ill. kereszteződéshez értem. Balra tőlem már magasodott a Kopasz-hegy oldala. Kerestem is Z∆ háromszöget ami felvezet a tetőre. Aztán balra megláttam egy ösvényt és azon nekivágtam. Erős emelkedő kezdődött, ami persze nem a jelzésen vezetett, de hát gondoltam kissé lerövidítem a távot. Persze egyre nehezebb volt a kis fákat és bokrokat kerülgetni. De egy kis idő múlva elértem a "hivatalos" ösvényt is.

Kopasz-hegy • Kilátóhely » TERMÉSZETJÁRÓ - FÖLDÖN, VÍZEN, KÉT KERÉKEN

A széles murvás úton elhaladunk a gyönyörű erdészház előtt, és megkerülve a házat a jobb oldalánál bújik be az erdőbe jelzett ösvényünk. Közepes emelkedővel indulunk a nyereg felé a hangulatos bükkerdőben. 15 perc séta után találkozunk a zöld jelzéssel, ezen jobbra fordulunk és folytatjuk kapaszkodásunkat a Nagy-Sas-hegy oldalában. Pár nagy kanyar után az egyre törpébbé váló növényzet között jobbra ágazik a hegycsúcsra vezető zöld háromszög jelzésű ösvény. Meredek, izzasztó kaptatón, szűk növényalagútban fúrja fel magát a csúcsra vékonyka ösvényünk, sokszor csak lehajolva tudunk haladni a cserjésben. Szerencsére hamar felküzdjük magunkat a szép kilátást nyújtó Nagy-Sas-hegy (609 m) ritkás növényzetű csúcsára. A hegytetőről csodálatos a látvány a Börzsöny déli részére, és jól látszik következő célpontunk a bámulatos körpanorámát ígérő, a Nagy-Sas-hegy meredek kiszögellésén fekvő idilli Só-hegyi-rét. A hegytetőről ugyanazon a meredek ösvényen ereszkedjünk le a zöld jelzésre, ahol feljöttünk, majd jobbra fordulva pár perc alatt elérjük a balra ágazó zöld háromszög jelzésű utat, amely kivisz minket az elképesztően szép Só-hegyi-rétre, amely valójában nem a Só-hegyen, hanem a Nagy-Sas-hegyen van.

kopasz hegy börzsöny aranybánya

Kisvasút

A Börzsöny legszebb kilátóhegyei Ha könnyen megközelíthető, igazán látványos, panorámákban gazdag túrát keresel, melyet a karanténban elgémberedett lábakkal is könnyedén teljesíthetsz, akkor a Börzsöny kilátóhegyei rád várnak. → Tovább Hajóval a partifecskék nyomában Tokajról százból száz embernek a bor jut eszébe először. De ha eltávolodunk a szőlőhegyektől, a hangulatos pincéktől, és hajóra szállunk, feltárul Tokaj környékének egy másik arca is, a vadregényes vízi világ, ahol többek között Európa legnagyobb partifecsketelepe is található. Februári Hóvirág Túra Minden természetszerető, kirándulásra vágyó embert várnak a szervezők, hogy képzett túravezetővel megtekinthessék a hóvirágba öltözött Tokaji-hegyet. A túra igazán nem megterhelő, így fiataloknak és időseknek is ajánljuk!

Nagyirtáspuszta vasútállomásáról a Z+ (balra), majd a Z jelzésen (jobbra) kell elindulnunk. Ebből ágazik ki balra a Z ▲ jelzés (4, 6 km, 224 m szintemelkedés). Parkolás Márianosztrán a faluközpontban találunk parkolóhelyeket, vagy a Kossuth utca mellett, a Szobi út kereszteződésénél. Koordináták DD 47. 880031, 18. 885892 DMS 47°52'48. 1"N 18°53'09. 2"E UTM 34T 341935 5305129 w3w ///rmák.